Projekt unijny
„SZYTE NA MIARĘ”
Oswoić stres

Życie niesie ze sobą wiele sytuacji stresowych. Dla uczniów niewątpliwym źródłem stresów jest także szkoła np. sprawdziany, odpowiedzi, egzaminy itp. Skoro więc stresu nie da się uniknąć warto nauczyć się go "oswoić".

Gdy pojawia się czynnik wywołujący stres organizm człowieka przygotowuje się do walki z nim. Do pewnego stopnia stres ułatwia nam zmierzenie się z zadaniem.

Optymalny poziom stresu powoduje:

  • odprężenie fizyczne z jednoczesnym przypływem energii;
  • świadomość dobrej formy i właściwego funkcjonowania;
  • wyostrzenie uwagi i wzrost wiary w siebie;
  • wzmaga refleks i nasze zaaangażowanie. Taki stres mobilizuje nas do działania.

Gdy jednak stres jest zbyt duży lub trwa zbyt długo zaburza on sprawność naszego postępowania. Jego negatywne skutki przejawiają się w wielu sferach:

  • w sferze fizjologii obserwujemy bladość, pocenie się, przyspieszone bicie serca, napięcie mięśni, suchość w ustach, bóle głowy, niestrawność, bezsenność;
  • w sferze sprawności myślenia luki w pamięci, zapominanie, niemożność skoncentrowania się;
  • w sferze emocji pojawia się lęk, nerwowość, złość, czasem depresja;
  • w sferze zachowań występują trudności z mówieniem, impulsywność, drżenie, tiki nerwowe;
  • w sferze filozofii życiowej poczucie bezradności, kwestionowanie wartości, bezosobowe podejście do wykonywanych zadań.

Skoro jednak życie niesie ze sobą sytuacje stresogenne musimy nauczyć się radzić sobie ze stresem. Nie jest to sprawa prosta, zwłaszcza, że w pewnym stopniu wpływa na to nasz temperament, cechy osobowości, czy wreszcie model radzenia sobie ze stresem wyniesiony z domu. Warto jednak spróbować oswoić stres!
Każdy człowiek, w ciągu swego życia, znajduje takie zajęcia, które pomagają mu się odstresować. Może to być sport, jakieś hobby, muzyka, gra na instrumencie, czytanie książek czy tym podobne. Warto rozpoznać, jakie zajęcie pomaga mi się odstresować i w momentach napięcia nerwowego poświęcić na nie trochę czasu (jeżeli jest to oczywiście w tym momencie możliwe).
Można także wypróbować relaksację. Polega ona na tym, że leżąc wygodnie, w dobrze przewietrzonym pomieszczeniu, przy spokojnej muzyce, należy zamknąć oczy i wsłuchując się w siebie rozluźniać powoli napięte mięśnie. Należy skoncentrować się na spokojnym, rytmicznym oddechu, przywoływać pozytywne myśli. Technika ta, często praktykowana, pomaga bardzo szybko odprężyć się, gdyż rozluźnienie spiętego ciała zmniejsza odczucie stresu.
Równie ważne w walce ze stresem jest odpowiednie gospodarowanie czasem. Pomaga bowiem uniknąć chaosu i paniki w przygotowaniach do ważnych sprawdzianów, egzaminów. Istotne jest żeby:

  • uszeregować zadania od najbardziej do najmniej ważnych i przeznaczyć na nie odpowiednią ilość czasu;
  • nie robić kilku rzeczy na raz;
  • większe zadania realizować etapowo, małymi kroczkami;
  • nie zapomnieć przeznaczyć każdego dnia trochę czasu na relaks i rekreację;
  • pamiętać o powiedzeniu "spiesz się powoli", a więc nie gonić, pracować w optymalnym dla siebie tempie;
  • być elastycznym w planowaniu swojego czasu.

Poza właściwą organizacją czasu niezwykle ważne jest pozytywne nastawienie do sprawdzianu, egzaminu itp. Pozytywne myślenie to potraktowanie ich jako próby sprawdzenia siebie, wykazania się zdobytą wiedzą. Pozytywne nastawienie pomaga wykorzystać lęk jako czynnik dopingujący.



opracowała  mgr Zofia Teodorowska


Projekt unijny
„SZYTE NA MIARĘ”
Valid XHTML 1.0 StrictPoprawny CSS!
Copyright (c) 2009-2018. Szkoła Podstawowa nr 3 im. Mikołaja Kopernika. All rights reserved.